Güncel İçerik

Merhabalar

Engelli haklarına dair tüm içerikten üye olmaksızın yararlanabilirsiniz.

Soru sormak veya üyelere özel forumlarlardan ve özelliklerden yararlanabilmek içinse sitemize üye olmalısınız.

Teksan İnovatif Medikal: Engelliler, Engelli Çocuklar, Hasta ve Yaşlılar için emsalsiz ürünler

Engellilerden uzak kalma fantezisi...

spastik

Üye
Üyelik
15 Eyl 2005
Konular
44
Mesajlar
736
Reaksiyonlar
65
FANTEZİ…

Açıkçası bir aile, kendi çocuğunun sınıfında engelli bir öğrenci görmek istemeyebilir. Bunu tamamen “insani bir durum” olarak görenler var; korkular, yanlış inanışlar, toplumsal önyargılar ya da çocuğunu koruma içgüdüsü gibi gerekçelerle açıklayanlar da olabilir. İnsan zihni bazen gerçeklikle değil, kendi kurduğu senaryolarla hareket eder. Bu anlamda kimsenin zihninden geçen düşünceler üzerinden peşin hüküm vermek kolaycılık olur; o yüzden kimseyi sadece düşüncesinden dolayı yargılamaya kalkacak değilim.

Fakat mesele düşünce sınırını aşıp davranışa dönüştüğünde, yani bu fikir dile getirilip okul yönetimine, öğretmene ya da idareye baskı unsuru olarak kullanılmaya başlandığında artık konu bireysel bir “tercih” olmaktan çıkar. Çünkü burada sadece bir “istek” değil, başkasının temel eğitim hakkına müdahale vardır. İşte tam da bu noktada, olay fantezi dünyasından çıkar ve hukuk alanına girer.

Eğitim hakkı, bireylerin keyfine göre şekillendirilebilecek bir alan değildir. Kamu okulları, hiçbir velinin “benim çocuğumla aynı sınıfta olmasın” beklentisine göre düzenlenmez. Tam tersine, devletin görevi farklılıkları dışlamak değil, birlikte yaşamı mümkün kılacak bir düzen kurmaktır. Engelli bireylerin sınıfta bulunması bir “istisna” değil, eğitim sisteminin doğal ve yasal bir parçasıdır.

Bunu görmezden gelen her yaklaşım, aslında sadece engelli bireyi değil, eğitimde eşitlik ilkesini de hedef alır. Çünkü mesele tek bir çocuk değildir; mesele, toplumun hangi değerler üzerinden şekilleneceğidir. Eğer bir çocuk sadece “uygun görüldüğü” sınıflarda eğitim alabiliyorsa, orada artık eğitimden değil, ayrıştırmadan söz edilir.

Engelli bireylerin aileleri de bu toplumun diğer bireyleri gibi yükümlülüklerini yerine getiren, vergisini ödeyen, kamu sistemine katkı sunan insanlardır. Dolayısıyla onların çocuklarının eğitim hakkı, bir lütuf değil; anayasal bir haktır. Bu hakkın önüne “ben istemiyorum” cümlesiyle set çekmeye çalışmak, bireysel bir görüş değil; açık bir ayrımcılık pratiğidir.

Üstelik böyle durumlarda en sık kullanılan savunmalardan biri de “çocuklar etkileniyor”, “sınıf düzeni bozuluyor” ya da “biz rahatsız oluyoruz” gibi ifadelerdir. Oysa bu söylemler çoğu zaman gerçek bir pedagojik kaygıdan değil, alışılmamış olana karşı duyulan rahatsızlıktan beslenir. Eğitim tam da bu noktada devreye girer: çocuklara farklılıkla birlikte yaşamayı öğretmek. Eğer okul bunu sağlayamıyorsa, sorun engelli çocukta değil, eğitim anlayışındadır.

Bu nedenle engelli bireyin ailesinin yasal haklarını kullanması, itiraz etmesi ya da ayrımcılık durumunda hukuki süreç başlatması son derece meşrudur. Hatta bu sadece bir hak kullanımı değil, aynı zamanda toplumsal eşitliğin korunması açısından bir zorunluluktur.
Böyle bir hakkı kullanan insanlara dönüp “çok hassaslar”, “abartıyorlar” ya da “alınganlık yapıyorlar” demek ise meseleyi tamamen ters yüz etmektir. Çünkü burada “abartı” olan şey hak arayışı değil, başkasının hakkını sınırlama arzusudur.

Sonuç olarak mesele ne bir fantezi ne de kişisel bir tercih meselesidir. Mesele, herkesin aynı toplumda eşit yurttaşlar olarak yaşayabilip yaşayamayacağı meselesidir. Ve bu sorunun cevabı, bireysel hoşlanmalara göre değil, hukuk ve insan hakları üzerinden verilir.
 
Bu durum insanın bakış açısıyla ilgili bir durum; benim çalıştığım şirkette olduğum binada, 2000 kişi var. İnanır mısınız, engelli arkadaş sayım 3, engelsiz arkadaş sayımı sabaha kadar sayamam. Çünkü ben ne kadar yaklaşmaya çalışsam da bizim şirketteki engellilerin üzerinde inanılmaz bir ego var. Hiç de öyle dışlama gibi bir durum yok. Hep gelir konuşurlar, sohbet ederler. En üst direktörüm bile, "Bize çok iyi geliyorsun, iyi ki varsın." diyor. İnsanların yetişme tarzı ve bakış açısı burada ön plana çıkıyor.
 
@EMRAHBV, senın koklear ımplantın oldugu ıcın engellı sayılmazsın bıkere
Cunku ıddıa ettıgın gıbı normal ısıtenden cok fazla bır farkın yoktur
Mevlam ısıtme engellılerı bılhassa dıl konusma olmayan sagırların yardımcısı olsun

Bu arada spastık cok ıyı ıslemıs konuyu tebrıkler
 
@GRAHAM BELL, Allah Allah, niye engelli sayılmıyorum? Cihazları çıkarınca hiçbir şey duymuyorum ve %52 raporum var. Müzik dinleyemiyorum, herkesle telefonla konuşamıyorum ve cuma hutbesini de fazla anlamıyorum. Madem engelim yoksa neden emekli ettiler? Siz bence bilmediğiniz konular hakkında, ezbere yorum yapmayın.
 
Son düzenleme:
Birbirimize destek olmadıkça bir yol alamayız.
Kendi işyerimde ampüte bir arkadaşım vardı. O da maalesef beni küçümsedi ayağım kesik değil diye yani beni engelli saymadı. İyi davranıyordu yardımcı oluyordu bana telefonda falan ancak bir laf arasında bunu ağzından kaçırıverdi. Benim çok iyi durumda olduğumu ima etti. Çok üzüldüm ancak ses etmedim.
 
Eğitimden örnek verildiği için birkaç şey söylemek istedim.

Yukarıda anlatılan bakışın en büyük nedeni ön yargılar. Bizzat şahit olduğum, gözlemlediğim ve yalan olmasın benim de şaşırdığım şekilde (ben aksini bekliyordum) çocukların (ebeveyn ve çevre burada belirleyici) neredeyse tamamı engelli arkadaşlarını benimseme eğilimindeler.

Psikolojik bir açıklaması mutlaka vardır ancak çocuklardaki o kabulleniş, aralarına alma ve bunu hiç farklı bir durum değilmiş gibi (bu anormalliği büyüklerde ve velilerde görüyoruz) hareket etmeleri beni duygulandırmıştı.

Belki de büyüklerin(!) şapkayı çıkartıp çocukları örnek almaları bu sorunları çözecektir.
 
Eğitimin, bu bakış açısı ve baskıyı yıllar içerisinde değiştireceğine inanıyorum.
Elbette bu davranışlar, baskılar her zaman olacaktır; eğitimde %100 çare değil ancak hissedilir bir şekilde değiştirecektir.
 
Özel gereksinimli çocuklarla birlikte normal çocuklar aynı ortamda eğitim gördüklerinde birbirleri arasındaki uyumu dışardan müdahale olmadıkça çok güzel sağlıyorlar. Bunu ailelerde desteklemeli, burada eğitimcilere de çok iş düşüyor. Dengeyi eğitimciler sağlamalı. Kaynaştırma eğitiminin amaç ve kazanımları özel gereksinimli çocukların aileleri kadar diğer çocukların aileleri tarafından da bilinmeli. Eğitim hakkı engellenemediği gibi bazı tabuların yıkılması gerekiyor ki eğitim amacına ulaşsın.
 
Bır sey dıkkatten kacıyor bence beraber egıtım derken
Iyı guzel ayrıstırılma olmasın beraber egıtım gorsunler ama
Hepsıne aynı egıtım bıcımı engelıne gore egıtım alma olanagını kısıtlar
Hok dogru yere degınıyor
 
@GRAHAM BELL, Sizin bahsettiğiniz özel eğitim olarak geçmekte. Özel eğitim ve kaynaştırma eğitimleri farklılık gösterir.
 
oncelikle engelli degilim ama herkese empati yapailiyorum
ayrimcilikla zorbalikla bazi baska konularin karismamasi lazim

bu konuda hem hakli hem hasas olanlar eminimki vardir.benden turkiyedeki bi azinlik mensubuyum etnik olarak
herkesin yasdigi sorunlar kendince hakli oldugu seyler vardir.

ayrimcilik olmamali.engelleri gecelimyurtdumuzdeki her birseyin yok sayildigi durumlar var
misal binalar kaldirimlar sokaklar engelli bireyslere gore planlanmiyor dogru ama cogu durumda ne yaslisi gencsicocugu herkesicinde hatali sonuclar var
devlet binalarin cogu bile curukcarik yapilimisken kosullari duzgun degilken binlakaliesi deprem dayanliklarisorgulabilirken sokalardaki cukurlar engeller sacma sapan seyler dikkatsiz yurudugum bi anda rogar kaagi yanina ayagi msikisti yere dustum pandemide cok kotu bi sekilde 1-2 karsiikli koca bi aciklikti.3-4 sene mi ne aldi tamir etmeleri ustelik o gun ben soylenince biri direk fotusu cekip belediyenin hattina sikayete bulunmustu da

ama okul denince bilemiyorum
tersinde de sorun yasanmisligi var
zeka engelli olan bazi vovuklarin akranlardan bazende buyuk olduklarinda snifarkadaslar fiziksel siddet uyguladigiini gordum yasadim
sinifta dikkat daitma diger cocuklarla uyumsuzluk derste geri kalip um sinifa etki etmede
empati yaambiliyorum yani.bazen kotu niyetliolmasanda bazen olmuyor
sakaliklar hasaliklar yada zihinsel engeller bulasici degil bu konulardakotu davranmis davranan birseyler elbete vardir.
ama terside gecerli.cocugun ozel bakim ozel okul ozel okul derken yani kendisine uyhun egitim gerekirken.elellem ne der baska sebeplere zorla normal ogretimde hem kendi cocugunu hellak edip hem basarini da zorda birakan aileler de var

o yuzden kime ne durumda ne oldu her durum ayri ayri degenrilmeli
okularimiz mkamu binalarimiz uyhun degil bunlar degimslei evet zeka sorunu olmayan ama kas isketen sinirhastaliklari soncu vucudunajulmekte zorlanan cocuklarin mumkun olabdiginde orgun normal egitimde tutulmasi bu haklarin olmasi bunun korunmasi.basalarina hakli haksizrahatsizetse bile bu baska konu bence

belki bende kendimi dogru ifade edemedimde tam
hayat kimse icin adil degil ama engelli bireyslerin ozelliklecocuklarin ok aha zorluklar yasadigi acik ama herzamanda bazi seylerin sadece sebebi cahalet ve ayrimclik degil

engelli degilim derken olsamda her an olabilirz de
babam 90 annem 80 yasinda gecen ay annem kolunu kirdi dusup
zor yaslilik bende geldim 52 yasina ben yoktumaamaasaonre falan metroda bi yerlerde zor gitmisler babam evdenartik sene 3-5 kere cikabliyor
15-20 sene once cok daha kotyud durum da metroda ansonor vardi 30 dk bekledi adam metrodan asansorden ledisaricikabicek icin tekerlik sandlesi vardi
yarcimci olmak istememleriden degil yapilmis ama dogru duzgun dusulmemis onmel yok ayda yilda bir olur oluot diye bakan eden ilgienen yok yoksa bisi olsa ordaki gorevliler sirtlananalim disari merdivenler sizi tasiayalim halide bile olabilirdi arn niyetten degil tmamen dusuncesizlikten

kotu niyetliisanlarin varligina girmiyorum onlara yapicak bisi yok kotu iste.
sakatliklara allah ceza vermis diye bakan cahile neyi anlatacaksin
yolsa gecerken bakti diye kabine bicak sokan yoldagordugu kiz onu kabuletmedi diye saldiran adamlarin kadinlarin engelli birey gorunce mi adam olmasi ihtimali yok
cocogu kdini doven yaralayan dedesi nesini dovup maasini calan adamlar saa banada acimadiklari igibi engelymis muhtacmis yaslimis da aldirmazlar kotuluk ederler

bazen insalar kotlukten degil bilmemekten yanlislar yapabilirler o isnalari kaybetmeden kazanmak lazim
bir arada yasamayi ogrenmeizlazim
nasilsamotorcular aynakirmaceza verme durumu hakli olduklari konuda bilehos degilse

genel olarakta aslinda bu kadar goz ardi ediecek bir nufus orani degil.oyle istabulda kalan 3-4 bin rum 30-40bin yahudi gibi kucuk bi azinlik degil.toplam engelli sayisi oldukca yuksek ve bedensel bi sakaligi engeli olanlarin orasi bile buna diger engelerikaymadan bu kadar cok ksinin ok sayilmaacagi acik
eskiden aileleri en basta utanim sakliyordu o gunler bana en azinda asildi gibi geliyor
akraba evligi hala cok ciddi bir sorun bence bını engelemek bile cok ciddi gelecekteki insalari kurtarabilir.urfadaki durum artik dunya literune girmis durumda koydeki herkes biriblye akrabken hala tyze amca cocuklarin halaevleniyor olmasi cocuklar hastaliktan ne zor durumlar yasarken hala cocuk yapama devam edenleri gorunce benim tepem atiyor.
dogumda yasanan bir kaza sorun.ir iskazasi bs degil bu yarla bolunmesi miras bolunmesin diye aksrabla evlenemek lazim ulkemizde bendesel ve zihinsel bi cok kisi bu durumdan dolayi cogunluk degildirtama ama az bi seviyede degil.koskocasabacinin kizi engelydi ama kadin akli yerinede vakiflar idare ediyordu bu konularda kendiside baskalari icinde cok dinmisti ama kimseye gosterilemen birabisi vardi onun durumu cok kotydu.yazik degilmi iste bunlar ulkenin en zenginleriydi birde parasi pılı olmauanlarin durumunu dusunursek

jaksizliklar elbette var sadece ofkeleri bir noktaa odaklamak her davayi olayi bir tutlamak lazim

toplum degismeli elbet ama devlet hic birvayandasina dzgun hizmet goturemezken engelleritoptan yok saymaya yakin igliz olmasida duzeltilmeli evet

engeli degilim diye soylerken sorunlu degilim manasinda demedim hem resmen degilim hemde sorunlarim hasaliklarim var diye kendime engelli diyemem ayip bugercekten ciddi derece engeleri olan insanlara yoksa utanmadan imkar yoksaymadan degil
kimse istmez cocugunun yakinin bedensel yada znihnen engeliolmasini ama olmussa sevgimizde birdegisilik olmalai hatta da aozenli olmaliyiz.bizimde basimza geleceginin bilicylede daha empati sahibi olmaiz lazim
 
@MaviNew, ozel egıtım olanagı her beldede olmadıgından mecburıdır bazı engellı cocuklarımız kamuya
Ben kendımı bıldıgımden berı sagırım koyluk yerde tasıma olmadıgı ıcın boyle okudum
Inan Cok zorluk cekmısımdır kucucuk cocuk halımde
Bazı aılelerde engelını kabul etmez gıbı engelıne gorevegıtım veren okullara gondermek ıstemıyor
 
@EMRAHBV, Otobüste koltuk değnekli bir engelli ortada hiç bir şey yokken kendine saldırtmak için her şeyi yaptı.Sorun sadece doğuştan engelli olmamam.Ağzını burnunu kırsam en iyi ihtimal akıl hastahanesi.Milletin akraba evliliği sorun değil.Adamın doğması sorun değil benim engelli kimliği almam dolandırıcılık.Daha da bu tiplere kasmayacağım...Arkadaş duyma yetiniz var bu yüzden konuşabildiğiniz için her şey dört dörtlük sanmış.

@hök, Çoğu burada şizofreni hastası 18 yaşında tanı almış.Polis olsun toplum olsun kişiyi sözde deliliğe sürükleyen sebepleri normal kabul ediyor.Bu bazı noktalarda dünya çapında kabul edilen doğrular.Adama baştan hak vermiyorlar ne yapabilir??Anlatmak istediğim bu.
 
@NewDay, Maalesef öyle arkadaşım; cihazları çıkarınca hiçbir şey duymuyorum. Zannediyorum; dünyayı sırtıma veriyorlar, al git diyorlar. Bazı kişiler, bazı şeyleri çok basit görüyor. O sebepten ne yaparsak yapalım, frekans uymuyor. Böyle insanlara hiç uymamak en güzeli.
 
@EMRAHBV, İşsiz gezmekten işaret dili kursuna gitmesem ben de empati kuramazdım...Küçüklükten bu rezilliklere alışmadığım için zoruma gidiyor.Evde yemek yok diye saldırıyorlar falan diyorlarda rezillik.
 
@NewDay, Benim konuşmam akıcı, işaret dili biraz biliyorum; hepimiz farklı sorunlar yaşıyoruz, Allah hepimizin yardımcısı olsun.
 
Amin. Her engelli farklı bir şekilde engellerle uğraşıyor ancak ortak noktamız hayatımızda üstesinden gelemediğimiz bir mahrumluk hissiyatı. O his hepimizde var. Yine de şükrediyoruz tabii. Beterin beteri var deyip.
 
Üst Alt